Geen ZF verzekering !!!!!!

  • Anne

    Misschien dat iemand via dit forum mij eens iets GOED kan uitleggen?!!!

    Mijn probleem is het volgende:

    Ik heb anderhalf jaar bij een bedrijf gewerkt, voor een aantal uren in de week…( ben er nu inmiddels ontslagen), maar krijg nu geen uitkering vanwege dat ik geen 26 weken gewerkt zou hebben ( ik neem aan dat ze onafgebroken 40 uur in de week werken bedoelen?).

    Hierdoor krijg ik nu ook GEEN ziekenfonds verzekering meer voor mij en mijn dochter. Ik werk nu bij 3 verschillende thuiszorg organisaties voor soms wat nachtjes en uurtjes overdag, maar die Organisaties verotten het om mij ook maar 1 uurtje vast te geven, waardoor ik dus steeds op die 0-uren contracten blijf hangen.Ik verdien dus bijna niets in de maand. Het leuke (?) nu dus….omdat ik niet 1 !!! uurtje krijg, om ik dus niet in het ziekenfonds, maar ben nu verplicht mij particulier te verzekeren voor =/- 250 euro in de maand. WAAR MOET IK DAT IN GODSNAAM VAN BETALEN DAN?

    Zit alles nu zo krom in elkaar, of sla ik per ongeluk toch een regel over waardoor ik TOCH WEL in het ziekenfonds zou kunnen komen?

    WAT EEN WERELD!

    Dus misschien dat iemand hier mij nu eens een duidelijk antwoord op kangeven, want van al die innstellingen zoals Unive, CWI etc, wordt je ook niet goed hoor, de een zegt dit , de ander weer dat……..iemand?

  • Lynn

    Ja, dat klopt. Je moet minimaal 4 uur per week op je contract hebben staan anders kan het niet. Ga desnoods voor je verzekering één avond in de week bij een schoonmaakbedrijf werken of ga naar Randstad voor een baantje met zoveel uur. Dat zal je veel geld besparen en is volgens mij de enige oplossing.

    Echter: als je geen uitkering krijgt en er is verder geen inkomen, dan krijg je toch wel bijstand en automatisch ben je dan verzekerd? Indien er een echtgenoot is kun je wel bij hem meeverzekerd worden en het kind ook.

  • Anne

    het probleem is dat geen enkel uitzendbureau je een vast contractje aanbied hier, zelfs niet voor een uurtje, en bijstand?

    ook dat krijg ik niet, want ik woon samen met mijn vriend, dus houd dat ook al op.

    En ik zou best wel bij hem op zijn particuliere verz. kunnen met mijn dochter , maar ja…..je knalt wel in een keer 250 euro per maand omhoog.

  • Lynn

    Als je partner particulier verzekerd is, dan is er soms ook een regeling met de werkgever. Voor jou krijgt hij dan eventueel ook een vergoedingsbedrag en voor het kind betaal je niet als voor een volwassene.

    Volgens mij moet het kind ook altijd verzekerd worden via de kostwinner, ook al vind jij een baan voor enkele uren. Dan ben jij wel verplicht verzekerd.

    Vraag jouw mogelijkheden maar eens goed na bij de maatschappij waar je vriend verzekerd is en eventueel bij de werkgever.

    Als je niet werkt krijg je overigens wel je heffingskorting per maand terug. Als je dit aan het eind van dit jaar aanvraagt, krijg je het vanaf 2005 maandelijks gestort. Het is rond € 150 per maand. Compenseert de schade wat.

  • brenda

    Beste Anne,

    Je moet je loonspecificatie eens goed nakijken. Onder het kopje inhoudingen,

    als er premie word ingehouden (werknemersdeel) voor zfs, dan heb je recht op een ziekenfondverzekering.

  • mathieu

    Ik weet precies wat jhe bedoelt!

    Ik heb in April zelf ontslag genomen omdat ik ziek werd van dat bedrijf (en na de nodige bedreigingen) enfin,

    Mijn vrouw heeft ook geen vast werk en we betalen nu 234 euro in de maand particuliere verzekeing, en dat terwijl we geen nekel inkomen hebben!!

    Ik ben nu dus in enkele maanden geheel blut geworden en ondankt mijn verwoedde gewerk voor uitzendbureaus de afgelopen tijd worden we alleen maar blutter.

    Ik kan dat geld geoon niet opbrengen want het is gewoon te veel. Bij een uitzendbureua verdien je maar 7-10 euro bruto per uur en je krijgt toch geen contact (min 3 maanden contract voor in het ziekenfonds te komen)

    Ik heb ze gebeld en gezegd dat volgende maand mijn bankrekening leeg zal zijn en de afschrijving niet meer kan werken, dan sturen we een deurwaarder kreeg ik als antwoord….

    Ik weet dus ook even niet wat er moet gebeuren….

    Een bijstandsuitkering aanvragen zou een oplossing kunnen zijn, want uitkering=ziekenfonds…. zo word je toch gedwongen een uitkering aan te vragen, maar ga dan in godsnaam ook niet meer werken anders heb je geen recht meer op die uitkering of ze pakken toch alles weer af (max 700 euro per maand inkomen…)\\

    Bah…

    \Mathieu

  • anne

    Hoi mathieu

    Inmiddels heb ik een vaste baan (gelukkig)

    Maarre ik heb dat nog is uit gezocht maar als je elke week werk heb bij het uitzendburo dan ben je dus wel verzekerd en als je een week niet zou werken kan je daar voor vakantie uren inleveren dat heb ik dus gedaan maar dan moet je er wel zelf achteraan gaan en er erg in houden dat je dat ook doet misschien een optie voor jullie?

    PS ze moet dan wel in vullen op je ziekenfonds papier dat je dan wel elke week arbeid verrricht

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt

    Vr gr Anne