particulier versus ZF

  • martin

    Hallo,

    Wij zijn part. verzekerd. Via mijn uitkering moeten we naar het ZF. Ik heb een chronische ziekte en we zijn nu bang dat als we na verloop van tijd weer terug moeten naar de part. verzekering we een veel hogere premie moeten betalen.

    Is hier een oplossing voor? Kan je particulier verzekerd blijven ook al vinden ze dat je nar het ZF moet?

    Martin

  • Meta

    Nee, dat is niet mogelijk. Vroeger werd voor zikenfonds ook wel de term: verplicht verzekerd gebruikt.

    De beste mogelijkheid is om je ziekenfondsverzekering te nemen bij de maatschappij waar je nu ook je particulier hebt lopen. Er bestaat vaak zelfs een afdeling “switchers” voor mensen die bijvoorbeeld bij een uitzendbureau werken. Binnen het jaar kun je vaak zelfs met behoud van verzekeringsnummer en voorwaarden wisselen tussen part. en ZF. Vraag het maar na bij jouw maatschappij.

  • henk

    Vraagt u bij uw verzekeraar na of de polis omgezet kan worden in een "sluimer'-dekking. U betaalt daar maandelijks een klein bedrag voor. Deze regeling is qua tijdsduur wel begrenst; ik dacht tot 3 of 5 jaar.

    Een dergelijke dekking was/is bekend bij o.a. Turien & Co te Alkmaar.

  • Herminez

    Ik ben al jaren verzekerd via de particuliere verzekering van mijn man. Ondanks het feit dat ik een kleine uitkering heb en derhalve in het ziekenfonds verplicht verzekerd kan zijn. Omdathet ziekenfonds voor mij veel ongunstiger is en ik bovendien ook kamp met hoge ziektekosten vanwege mijn invaliditeit, en dus ook moeilijk aanvullend te verzekeren ben,blijf ik bij mijn man op de polis. (En ook ik ben bang voor heen en weer jokeren, waardoor het alleen maar duurder en slechter kan worden.)

    De nominale premie wordt door het GAK ingehouden en verder betaal ik niets aan het ziekenfonds. Ik heb geen recht op teruggave van mijn premie. Ik kan wel jaarlijks, ook het stuk ziekenfonds dat betaald is, opvoeren bij de aftrek voor buitengewone lasten op ons belastingbiljet.