verplicht particulier?...of toch in de zf blijven?

  • esmeralda

    Goede middag,

    Wij zitten met het volgende probleem,en weten niet precies of we hier op dit forum moeten zijn of een andere, maar ik leg het jullie eens voor.

    Ons gezin was altijd ziekenfonds verzekerd, totdat mijn man een brief kreeg van de belastingen dat hij het jaar ervoor te veel verdient had ( hij is eigen ondernemer) en zich verplicht particulier moet verzekeren.

    Uiteraard worden onze 2 kinderen dan bij hem op de polis gezet.

    Nu schrikken wij enorm van de bedragen die ons worden gegeven in div offertes van verz maatschappijen.

    Ook krijgen wij een extra toeslag elke maand is ons verteld, omdat mijn oudste dochter ADHD heeft, en omdat mijn dochter ook een beugel nodig heeft, word dat al meteen geschrapt door de diverse verz maatschappijen omdat zij dat niet willen betalen.

    Dus als je een rekensommetje gaat maken, en de maandelijkse poliskosten, extra toeslagen en de orthodontie optelt, gaat ons dit een mega bedrag kosten elke maand.

    Nu komt mijn vraag:

    Wat als mijn man en de kinderen besluiten in de ziekenfonds te blijven( ik blijf zowiezo zf omdat ik zelf werk) en niet zich verplicht particulier verzekeren.

    Hoeveel problemen kan je daarmee krijgen, en waar kan je op stuiten met problemen?

    Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen.

  • Yili

    Hoe bedoelt u? Onrechtmatig?

    Als hij een negatieve belastingverklaring 2004 heeft ontvangen dan moet hij zich anders verzekeren dan ziekenfonds.

    Afhankelijk wie er meer verdient en uw overige inkomsten moeten de kinderen bij u of u partner, dus in de regel bij degene die het meest verdient.

    Hoe lang is hij al kleine zelfstandige?

    Hoe lang geleden heeft hij de belastingverklaring 2004 ontvangen?

    In de regel worden 3 jaren meegenomen voor de toetsing, hij mag indien het resultaat wijzigt, 1 van de 3 jaren weglaten bij de beoordeling, dan kan het voorkomen dat hij een positieve belastingverklaring 200 4 ontvangt.

    Mvg,

    Yildiz.

    ps Van onrechtmatige ziekenfondsverzekering komt bijna altijd elende !