bij partner meeverzekeren

  • Tamara

    Tot februari dit jaar ben ik altijd bij de particuliere verzekering van mijn ouders meeverzekerd geweest.

    Dit werd toegestaan aangezien ik student ben.

    Sinds februari heb ik mijn studiefinanciering stopgezet, maar ben nog wel studerend.

    Ik heb ook een bijbaan als oproepkracht.

    Nu is het zo dat ik me dus particulier moet laten verzekeren, wat erg veel geld kost.

    Aangezien mijn vriend en ik binnenkort gaan trouwen is mijn vraag: op het moment dat wij getrouwd zijn kan ik me dan bij hem meelaten verzekeren in het ziekenfonds?

  • Gert

    Zodra u getrouwd bent, kunt u zich bij u man bij laten schrijven in het ziekenfonds.

    Let op, u bent verplicht om de verzekering om te zetten als u gehuwd bent. U kan dan niet meer op de polis van u ouders.

    fijne huwelijksdag toegewenst

    gr. Gert

  • Yili

    Trouwen is niet van belang, het is van belang of u de wil tot samenwonen heeft en beide bij de gemeentelijke basis administratie staan ingeschreven op één adres.

    Verder moet u partner kostwinner in de zin van ziekenfondwet zijn.

    Kostwinner:

    Het verzekeringsplichtig (inkomen waarmee hij recht heeft op het ZF) inkomen moet in de regel minimaal de helft of meer bedragen van het totale (alle overige inkomsten, buiten het verzekeringsplichtige) inkomen.

    Medeverzekering dient binnen 60 dagen vanaf het moment waarop het recht ontstaat aangemeld te worden.

    Mvg,

    Yili

  • MY

    Wij wilden met samenwonen en nu we getrouwd zijn ook samen verzekeren maar omdat ik een eigen inkomen heb mag dat niet. Zodra je een eigen inkomen hebt, dus ook oproepkracht, moet je jezelf verzekeren.