Mijn kind en niet zijn biologische kind

  • Roswita

    Mijn partner moet sinds 1 febr. particulier verzekerd zijn ivm loongrens overschrijding o.i.d.

    Nu is het zo dat ik een dochter heb uit een vorige relatie en zelf ziekefonds verzekerd ben.

    Hij heeft de omzetting van ziekefonds naar particulier geregeld. Bij de vraag aan mij van het ziekefonds dat mijn dochter particulier mee verzekerd moet worden heb ik hun verteld dat het niet zijn kind is maar die van mij dus met mij ziekefonds verzekerd moet zijn en blijven.

    Kreeg mijn partner tot onze verbazing vorige week te horen van onze ziekefonds verzekeraar dat mijn dochter ook particulier met hem mee moet. Hij zei meteen maar het is niet mijn kind maar de dochter van mijn vriendin.

    Zegt de verzekeraar nou meneer dan had u maar niet moeten gaan samenwonen. Het kind is uw verantwoordelijkheid en moet met u mee verzekerd worden.

    Is dit nou correct? ik bedoel het is mijn kind ik draag daar toch de verantwoordelijkheden voor waarom moet mijn partner dan mijn kind particulier mee verzekeren.

    Wie kan mij dit uitleggen.

    En hoe zal het dan gaan worden als wij besluiten te trouwen? Het kind draagt de achternaam van haar biologische vader en ik ben de ouder met het gezag.

    Moet mijn partner misschien over een poosje mijn echtgenoot de verzekeringsverantwoordelijkheden op zich nemen na het huwelijk of kan mijn dochter gewoon ziekefonds verzekerd blijven met mij?

  • marij

    nee je dochter moet verzekerd worden particulier bij je vriend.

    wij hebben hier hetzelfde mijn dochter is particulier verzekerd bij mijn nwe man. sinds ze hier woont.

    wij hebben zelfs een tjdje gehad dat ze niet verzekerd was. we kregen haar niet particulier verzekerd omdat mijn ex het verdomde om haar uit te laten schrijven bij zijn ziekenfonds. ommdat ze niet meer woonde op het adres van mijn ex was ze dus niet verzekerd. na juridische corespondentie met de ziekenfonds van mijn ex, hebben ze haar toch uitgeschreven en hebben we haar particulier kunnen verzekeren op de polis van mijn huidige man.

    tenslotte woont jou kind nu in het gezin waar je vriend de kostwinner van is (hoogste salaris)

    en dan horen de kinderen verzekerd te worden bij de kostwinner van wie die kinderen dan ook zijn van jou of van hem of van samen.

    gr marij

  • Nelleke

    Ook mijn beide kinderen moesten 7 jaar geleden particulier verzekerd worden omdat de partner waarmee ik ging samenwonen particulier verzekerd is. En …… dat niets eens omdat zijn salaris boven de ziekenfondsgrens zat maar alleen omdat hij ambtenaar is. Mijn salaris lag op dat moment iets beneden dat van hem. Mijn beide kinderen zijn niet zijn kinderen maar er was geen onderuit komen aan. Een het “leukst” van alles is daarbij ook nog dat ik in dit geval natuurlijk de ziektekostenpremies voor de kinderen betaal en dat mijn partner via de interimregeling via zijn loon een deel van de premie terug krijgt. Dit bedrag maakt hij dan wel weer aan mij over maar het is toch wel een rare wereld wat dat betreft. Ik heb me er lang boos over gemaakt maar ja je schiet er uiteindelijk niets mee op. Dit is in al die jaren de eerste keer dat ik verneem dat meer mensen hier last mee hebben. Nou ja, gedeelte smart is halve smart zullen we maar zeggen. Succes!

  • marij

    nou ik heb er geen last van hoor.

    mijn huidge man heeft tenslotte toch ook de zorg voor mijn kind daar ze bij ons woont. dat is ook iets waar je niet onderuitkomt als je opnieuw trouwt .

    en dan hoort verzekeren en alles daar ook bij.en ik heb het niet raar gevonden maar eigenlijk wel logisch.

    gr marij

  • Roswita

    Ik vind het toch te gek voor woorden dat degene die niet de bio-ouder is voor het kind van zijn/haar partner de ziektekosten dient te betalen ( lees particuliere verzekering ).

    Helaas zoals jullie het al aangegeven hadden en wij zelf ook verder zijn gaan informeren kregen we ook van hun te horen omdat hij meer verdient moet hij haar mee nemen naar zijn verzekering ook al is het niet wettelijk zijn kind..

  • marij

    het is niet wettelijk zijn kind nee.

    maar ook jij en je kind zijn meeverzekerd met zijn aansprakelijkheidsverzekering die hij heeft!!! hoef je ook niet apart ,jullie spullen zijn via zijn inboedelverzekering ook meeverzekerd.

    daar hoef je toch ook niet appart voor te verzekeren. omdat het niet zijn bio kind is. stel voor dat die verzekeringen zeggen nee het is niet je bio kind je moet dat apart verzekeren. ook daar telt hetzelfde.mijn dochter valt ook onder zijn jurische verzekering . jullie willen toch ook graag aangezien worden als een gezin en niet als alles appart.

    en daar hoort die particuliere verzekering ook bij. en ja inderdaad het zou schelen(geld) als mijn dochter op mijn ziekenfond mee verzekerd zou kunnen worden. maar ik vind het belangrijker dat we worden gezien als een gezin want dat zijn we ook en ja dan hoot dit erbij. en dat neem ik dan voor lief.

    marij

  • Sophia

    Ook ik ben hiet tegenaan gelopen. Ik vind het belachelijk. Zijn werkgever weigert namelijk iets te betalen (vergoeding kinderopvang en bijdrage aan de particuliere verz.) want het is niet zijn biologische kind. Er wordt dus gemeten met 2 maten. Zodra ze geld bij je weg kunnen trekken zullen ze het niet laten, onder de noemer je bent toch een gezin, wil je een bijdrgae ontvangen, dan kan dat niet want hij is niet de vader.

    Sophia